Kennismakingsgesprek MC Cyclery - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frank Schouten - WaarBenJij.nu Kennismakingsgesprek MC Cyclery - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frank Schouten - WaarBenJij.nu

Kennismakingsgesprek MC Cyclery

Door: Frank Schouten

Blijf op de hoogte en volg Frank

01 Februari 2011 | Australië, Sydney

Vandaag heb ik kennis gemaakt met de CEO en de Marketing Manager van MC Cyclery.

Het is super makkelijk bereikbaar vanaf Bondi Junction, waar ik nu verblijf. De bus komt om de 5 min en binnen het half uur ben ik rechtstreeks op locatie.

Toen ik in de winkel van MC Cyclery binnen stapte was het groter dan ik had gedacht. Meteen werd ik warm verwelkomt door werknemers van het bedrijf. Zij haalden meteen Grant Kaplan erbij (de CEO) om kennis te maken. Hij gaf mij meteen een rondleiding door de winkel. In de basement werden alle Giant fietsen opgeslagen en op de eerste verdieping bevindt zich het kantoor waar ik tot 1 april zal vertoeven samen met een dame van de administratie, Grant en Nick. Nick is de Marketing Manager of MC Cyclery. Ik verblijf daar tot eind maart, omdat 1 april er een nieuwe winkel van MC Cyclery/Giant wordt geopend in hartje centrum!

Na de rondleiding zijn Grant, Nick en ik naar een coffeeshop gegaan. En nee mensen niet de coffeeshops zoals wij die in Amsterdam kennen. Onder het genot van een kopje koffie spraken zij beide over het bedrijf. Grant meer over globaal en Nick meer over de Marketing Strategy. Zij zijn beide 34 jaar oud en hun visie sluit precies aan bij mijn theorie en gevoel. Nick had een PowerPoint presentatie gemaakt om mij goed in te lichtten over de gang van zaken die zich nu bezig houden. Nick vertelde over de marketingacties die hij al ingedachte heeft. MC Cyclery wilt anders zijn dan andere fietsenwinkels. Zij bleven maar zeggen “it has to be really different than customers expect”. Zij willen de winkel volhangen met bewegend beeldmateriaal, eigen event opzetten, zoals RedBull altijd doet en Guerrilla Marketing toepassen. Guerrilla Marketing betekent dat je met beperkte middelen een groot resultaat bereikt. Bavaria is een goed voorbeeld. Zij sponsorde het WK niet maar kregen wel brand recognition door de Bavaria dames. Het pakte later wel slecht uit, maar dit is een voorbeeld.

Ik kreeg ontzettend veel informatie te verwerken over het bedrijf. Na dit gesprek zijn Nick en ik naar de toekomstige winkel gegaan. Het eerste wat in mij opkwam toen wij daar aankwamen was WAUW. Het is super groot en mooi. Toen zijn wij als “mystery shopper” naar de concurrent gegaan en hebben daar gesproken met een aantal medewerkers en vragen gesteld over de winkel. Die winkel is ook erg groot, maar mag geen Giant verkopen omdat MC Cyclery het alleen recht heeft hierop.

Nick heeft Marketing gestudeerd aan de University of Sydney. Hij heeft heel veel kennis van Marketing. Ik ga zeker weten super veel van hem leren.

Hoe het er nu uit ziet hoef ik maar 4 dagen voor vast te werken in de week. 3 dagen op de marketing afdeling met Nick en 1 dag met iemand die is gespecialiseerd in internet verkoop en verantwoordelijk is voor de online shop van MC Cyclery/Giant. Vandaag de dag is online verkoop heel erg belangrijk dus het is goed dat ik daar ook veel van leer. Af en toe vinden er evenementen plaats in het weekend waar ik bij moet zijn.

Me eerste gevoel is fantastisch. Hoop dat dit de aankomende 20 weken aanhoudt!

Ik heb nog geen foto’s van stage maar die zullen snel komen! Ik ga helaas maar op deze site 10 foto’s plaatsen dus jullie moeten de foto’s bekijken op me Facebook. Staan al een paar mooie foto’s op!

• 01 Februari 2011 - 08:53

Paul:

He gozer. Gaaf om te lezen en kijk of je misschien een mooie Giant mag meenemen voor me naar NL. hahaah. Zo te lezen zijn ze in ieder geval erg betrokken en blij dat je hun versterkt.

Spreek je snel weer.

• 01 Februari 2011 - 09:38

Yo,

Er staan hier fietsen van 20.000 dollar. Ik zal even kijken of ik die op het einde als een soort bedankje mee kan krijgen :P

Later bro

• 01 Februari 2011 - 12:55

Marielle:

Wauw klinkt heel erg leuk zeg!! Goed ontvangen zo..ga je dan de 5de dag aan je verslag en project besteden ofzo?
    Heb je die powerpoint ook in je mail? Misschien kun je die eens doorsturen naar me vind ik leuk om te bekijken..
    Hoe zitten zij trouwens in de social media??

Spreek je snel
    x

• 01 Februari 2011 - 17:06

Eline Snoeijer:

Franky! Je stage klinkt goed zeg!
    Wij hebben vandaag eerste dag minor gehad, was wel weer leuk om op school te zijn :)
    Geniet daar en ik blijf je volgen!

X x

• 01 Februari 2011 - 19:00

Renee:

Klinkt goed!, ben benieuwd naar de foto's! , SUCCES!

• 01 Februari 2011 - 22:39

Frouwine:

Klinkt heel leuk en leerzaam. Dus jij gaat mee verhuizen naar de nieuwe zaak. Jij hebt zeker al een fiets van 20.000 $ verkocht. (grapje)

• 02 Februari 2011 - 02:53

@ Marielle:
    Ik stuur hem vanavond (AU time) even naar je op.
    Ik moet toch wel gewoon 5 dagen werken. van 10am tot 5pm dus ik slaap lekker elke ochtend uit :D

@ Eline
    Heey Eline, dankjewel! Heel veel succes met de minor! x

@ Frouwine
    Ja ik verhuis mee met de nieuwe zaak. Gelukkig hoef ik niet in de winkel te staan om de fiets te verkopen. Ik moet ervoor zorgen met Nick dat er mensen naar de winkel toe komen om daadwerkelijk een fiets te kopen :D
    Hoe is het op de Florisberg?

• 02 Februari 2011 - 21:04

Anita Hofman:

Hallo Frank,
    Fijn dat het er allemaal zo goed uit ziet,en dat er veel te leren is.
    Vraag: zit joran nu in de storm in
    queensland ? want hij mailde mij dat hij daar 4 dagen heen ging naar zijn baas? heb verder nog niets gehoord, las wel dat alle stroom daar uitgevallen is................hebben jullie er in sydney ook last van die storm........
    groeten van Anita

• 02 Februari 2011 - 21:07

Peter:

Zo frank effe doorgeven witte zakdoekjes blijven in de zak, na een spannende wedstrijd met 2-1 gewonnen .
    Gr. Peter

• 04 Februari 2011 - 18:14

Elly:

heey Frankie in verweggiestan, ik wil wel een fietsje van je kopen, maak jij dan een mooi prijsje voor mij? veel succes met alles! ;)

• 05 Februari 2011 - 17:59

Nichtje Wendy:

Hai Frank,
    Gaaf dat je deze kan hebt aangegerepen om in het buitenland te studeren. Geniet ervan en heel veel succes!

• 05 Februari 2011 - 19:47

Rene En Anja:

Hé Frank
    Hoe voelt het om downunder te zijn?Heb je de jetleg al overwonnen?
    Want jij moet nu aan de slag, dat is wat anders dan bagpacken!
    Succes met de start van je stage en we blijven je volgen.
    Groetjes uit een stormachtige Kreeftstraat.

• 07 Februari 2011 - 03:40

@ Peter
    Gelukkig maar. Middenmoot moet erin zitten dit jaar!

@Elly
    Ja ik maak een mooi prijsje voor. Denk allen dat als ik de fiets laat vervoeren naar NL dat de fiets twee keer zo duur wordt!

@Wendy
    Heey Wendy, hartstikke bedankt! gaat helemaal super worden!

@Rene/Anja
    Downunder is echt het paradijs op aarde! Ik ben nu wel van mijn Jetlag af. Had er nog best wel last van.
    Bedankt voor je berichtje!
    Groetjes uit een bloedheet Sydney

• 09 Februari 2011 - 16:22

Sergej:

frankiee jij gaat lekkerr!
    live and learn!