Melbourne and Great Ocean Road - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frank Schouten - WaarBenJij.nu Melbourne and Great Ocean Road - Reisverslag uit Sydney, Australië van Frank Schouten - WaarBenJij.nu

Melbourne and Great Ocean Road

Door: Frank Schouten

Blijf op de hoogte en volg Frank

20 April 2011 | Australië, Sydney

Aschwin en ik vlogen donderdagavond, 15 April 2011, om 20:45 en de dames die ons vergezelde tijdens onze trip konden geen goedkope ticket bemachtigen, waardoor zij met de auto van Sydney naar Melbourne waren gereden (zo’n 1000KM). Natuurlijk konden Aschwin en ik onze wekelijkse donderdagavond Cock and Bull niet voorbij laten gaan en gingen wij rond 6 uur naar ons oude thuisfront Bondi Junction om met de jongens daar lekker steak te eten en een paar biertjes te drinken. Rond kwart over 7 verlieten wij Cock and Bull en gingen Aschwin en ik naar het treinstation om naar het vliegveld te gaan. De reis verliep prima totdat wij weer gingen landen. Ik heb altijd zo’n last van mijn oren tijdens het landen. Het is altijd de ergste pijn dat ik ooit gevoeld heb en zeg altijd als ik geland ben dat ik nooooooit meer ga vliegen. Wetende dat ik nog terug moet, naar Cairns vlieg in juni, naar Thailand vlieg en daar twee binnenlandse vluchten ga maken, terug vlieg via Londen dus nog twee keer moet landen en in september weer een weekje weg ga met het vliegtuig. Afijn, daar aangekomen gingen wij heel gemakkelijk door de bagagedetectie poortjes en hoefde wij tot in het vliegtuig ons paspoort niet te laten zien. Heel raar. Helaas hadden wij een uur vertraging, maar wij wisten dat wij zeker niet mochten klagen, omdat de dames al vanaf donderdagochtend aan het rijden waren.

In Melbourne aangekomen liepen we in 10 stappen zo het vliegveld uit. Wij keken elkaar aan en moesten eigenlijk best wel lachen hoe makkelijk het allemaal ging. Wij hadden contact gemaakt met de dames of zij al vlakbij Melbourne waren, zodat zij ons op konden pikken. Dit was niet het geval dus hebben Aschwin en ik de nachtbus gepakt naar de stad om zo bij ons “luxe” hostel aan te komen. De hostel hadden wij al geboekt in Sydney en ik zeg dat het luxe, omdat ik, vergeleken met de hostel in Bondi Beach, me ogen niet geloofde hoe groot de kamer was en hoe mooi de badkamer. Wij waren ongeveer half 1 ’s nachts bij het hostel aangekomen. De dames kwamen rond 4 uur aan.

Na een heerlijke nacht te hebben geslapen stonden wij vroeg op om de stad Melbourne te bewonderen. Een heerlijk ontbijtje was erbij inbegrepen en hadden daarna heerlijk gedoucht en rond 10 uur ons hostel verlaten. Wij zijn direct naar het Australian Open Park gegaan, want dat wilde Aschwin en ik zo graag zien. Het park ligt midden in de stad en was ongelofelijk mooi. Aschwin en ik hebben toen een tour gedaan door het Rod Laver Arena en de dames zijn naar de stad gegaan. Na de tour wilde ik toch wel iets van een souvenir van de Australian Open dus vroeg brutaal of ik een Australian Open tennisbal kon krijgen aan de tourguide. Na een beetje moeilijk kijken en zoeken, kwam hij met een tennisbal aan. Super vet!

Na de tour hadden Aschwin en ik de dames opgebeld om af te spreken bij de Federation Square (de Dam van Melbourne). Wij hebben daar nog rond gelopen en hebben toen de trein gepakt naar de wijk Footscray waar onze Wicked Camper stond te wachten. De camper was boven verwachting goed en wij reden de camper terug naar de stad toe en hebben hem op een parkeerterrein neergezet voor 7 dollar. Wij zijn toen weer naar de stad geweest en hebben daar ergens gegeten en een aantal mooie foto’s gemaakt. ’s Avonds zijn wij nog de kroeg ingedoken en hebben wij pool gespeeld en bier gedronken. ’s Avonds moesten wij met z’n vieren in de camper slapen. De camper was niet gemaakt om met 4 personen erin te slapen. Dat merkte ik wel die nacht. Heb de halve nacht niet geslapen en het was echt “hutje mutje”.

Na een brakke nacht, zaterdagochtend, zijn wij direct naar de K-Mart gegaan om een tent en een luchtbed te kopen, want zo’n nacht wilden wij nooit meer. Ik ging voor het eerst achter het stuur zitten en het was toch wel even wennen om links te rijden, opeen rechts je richtaanwijzers te hebben en links je ruiterwissers. Het verbaasde mij eigenlijk hoe snel je gewend eraan raakt, dus na een half uurtje voelde ik mij al meteen comfortabel om op de linker rijhelft te rijden. Oké, af en toe gaf ik richting aan met m’n ruitenwisser en greep aan de verkeerde kant m’n gordel.

Na ongeveer 100 KM te hebben gereden kwamen wij aan bij het begin van de welbekende Great Ocean Road. Na een paar minuten hierover te hebben gereden keken wij al onze ogen uit, wauw wat was dat mooi!

Wij zijn gestopt bij een aantal uitkijkpunten en zijn ook nog een klein stukje landinwaarts geweest om een waterval te bezichtigen. Erg mooi allemaal. Omdat het in Australië, vanwege de wintertijd, al rond half 6 donker wordt zijn wij rond 5 uur een camping gaan zoeken in het plaatsje Apollo Bay. Al gauw kwamen wij er één tegen waar wij met z’n vieren voor 25 dollar (zo’n 18 euro) een nachtje konden verblijven. Aschwin en ik hadden meteen de tent opgezet en wij hebben daarna een heerlijke lopen kokkerellen. We hadden een groentepasta bereid met champignons, paprika, ui, bosui, gebakken spekjes, garlic butter, thickened cream en penne. Ook wel de beruchte Michiel’s groentepasta (een huisgenoot die het ooit voor het eerst had gemaakt).

Na onze buikjes rond te hebben gegeten en een paar biertjes gingen wij de boel opruimen. We hadden de restjes van het eten in een doos gedaan en de lege bierflesjes daar boven op en buiten vlakbij de camper neer gelegd en zijn toen daarna gaan slapen.

Het was een erg koude nacht zo langs de kust en erg vochtig. ’s Ochtends toen ik mijn tent uitstapte schepte mij tot mijn verbazing dat de doos waar de restjes en de bierflesjes inzaten leeg was gehaald. De bierflesjes waren netjes naast de doos neergezet en het eten was eruit gehaald en de plastic bordjes waren zo schoon dat je ze zo weer opnieuw kon gebruiken. Wij weten bijna zeker dat er een kangaroe ’s nachts is langs geweest om onze restjes op te eten.

Na een heerlijke douche en ontbijt zijn wij weer langzaam verder gereden langs de Great Ocean Road. Na een paar kilometer stonden er allemaal auto’s lang de weg geparkeerd en keken de mensen naar stilstaande bomen. Wij dachten meteen hier moet wat spectaculairs zijn. En ja, dat was het. Er waren namelijk overal in het wild levende koala’s in de bomen. Super cool om deze beesten nu ook in het wild gezien te hebben!

Onze weg vervolgde volgens naar het meest bekende van de Great Ocean Road, de 12 apostelen. Dit waren 12 rotsblokken in de zee, waar er nog maar 7 van over zijn. Erg mooi gezicht was het. Mijn hoogtepunt van mijn hele reis gebeurde op deze plek. Er stonden helikopters vlakbij de 12 apostelen die langs de kust vlogen. Ik heb toen voor 95 dollar (ongeveer 70 euro) een helikoptervlucht gemaakt langs de kust. Was echt een super ervaring en zooooo vet om te doen. Wauw! Deze leuke gebeurtenis pakt niemand meer van mij af! Na deze super ervaring zijn wij gaan wachten op zonsondergang om zo hele mooie foto’s te maken van de 12 apostelen tijdens zonsondergang. Hierna zijn wij doorgereden naar het volgende plaatsje Port Cambell en het was al donker dus zochten daar een camping op om te overnachten. Helaas was daar maar één camping waar wij de hoofdprijs van 62 dollar mochten betalen voor een overnachting. Wij hebben daar ’s avonds heerlijke hamburgers gebarbecued en op een geroosterd broodje gegeten en natuurlijk weer een aantal goudgele rakkers naar binnen gewerkt.

Na weer een koude nacht en getankt te hebben vervolgde wij onze reis naar twee mooie uitkijkpunten. De Loch and Gorge en de London Bridge. Super mooi was het daar, vooral de Loch and Gorge. Heb daar een aantal mooie foto’s weten te maken. Aan het einde van de Great Ocean Road waren wij nog altijd een beetje teleurgesteld dat wij geen kangoeroe in het wild hebben gezien en besloten land inwaarts terug te keren naar Melbourne om zo misschien toch nog een glimp om te vangen van een kangoeroe. 300 KM lang geen kangoeroe te bekennen en wij kwamen aan in de een buitenstadje van Melbourne genaamd Werribee. Daar hebben wij ’s avonds weer gebarbecued en overnacht voor 25 dollar. Dinsdagochtend, helaas alweer onze laatste dag van onze reis, zijn wij extra vroeg vertrokken om zo nog een tijdje in Melbourne te verblijven. Aschwin en ik wilde nog heel graag tennissen op één van de velden van de Australian Open en hebben dit gedaan. De dames waren toen nog even de stad in gegaan. Aschwin en ik hadden na 2 uur tennissen nog 2 uur over en zijn toen naar het Nationale Sports Museum geweest en hebben daar nog zo’n anderhalf uur rondgelopen. Rond half 3 hebben wij vervolgens ons weg vervolgd naar de plek waar wij onze camper hadden gehuurd om zo deze in te leveren. Helaas was het niet 1, 2, 3 te vinden en hebben wij ons anderhalf uur rot gezocht naar de inleverplek. Wij kwamen daar kwart voor 4 aan en vlogen al om 5 uur. De vrouw achter de balie zei dat het een uur reizen is met de taxi naar het vliegveld. Wij dachten dit kan nooit en hebben de eerste de beste taxi aangehouden en deze vriendelijke man zei dat het nog geen half uur koste. Prima, wij gauw die taxi ingestapt en naar het vliegveld gegaan. Kwamen wij aan op het vliegveld al rennend, bleek hij een uur vertraagd te zijn. Rond 6 uur vertrok ons vliegtuig en deed er zo’n uur over naar Sydney. De vlucht verliep prima, naast de pijn in mijn oren, maar moesten ongeveer 2 uur wachten op het vliegveld omdat er 11 vliegtuigen voor ons stonden waar ook mensen moesten uitstappen. Was echt balen, maar het bedierf de pret en de ervaring van deze reis zeker niet. Het was misschien wel de mooiste reis die ik ooit heb gemaakt en ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan. Was echt super!

Jullie zullen wel vierkante ogen hebben gekregen van dit verslag dus stop met typen, haha!

Voor de geweldige foto’s van deze reis verwijs ik jullie weer door naar Facebook! Heb zo’n 50 foto’s erop gezet!

Frank

  • 20 April 2011 - 07:50

    Nikki*:

    Hmm kheb gewoon maar 1 woord voor dit verslag: jaloers ;)
    X

  • 20 April 2011 - 08:56

    Mo:

    Wow geweldige reis hoor.
    Jammer dat ik geen facebook heb, kan ik de foto's bekijken.

    Maar goed blijf vooral genieten.

    Groeten Mo

  • 20 April 2011 - 10:23

    Peter:

    Geweldig Frank wat je daar allemaal doet en meemaakt .Dus eigenlijk is het maar een grote vakantie want over werken hoor ik je niet haha
    Geniet er van , we staan nog niet veilig in de comp. nog een puntje nodig.
    Gr. Peter

  • 20 April 2011 - 19:25

    Anneke:

    Hele belevenis he zo'n reis. Jullie hebben er wel alles uitgehaald. Jammer he in het kangoeroeland geen een te bekennen. Wel gaaf die helicoptervlucht. Nou je maakt van alles mee. Ben blij dat je weer veilig teugbent.

  • 20 April 2011 - 21:35

    Ruud:

    Hè Frank
    Wat een belevenis zeg.
    Vooral die helikopter vlucht lijkt mij een belevenis.
    Ik spreek je wel weer op Skype
    Geniet ze
    Ruud

  • 27 April 2011 - 11:02

    Frouwine. :

    Hoi Frank.

    Geniet elke keer weer van je reisverslagen. Je neemt je kansen, goed hoor. Weer een mooie ervaring er bij. Dit keer de Great Ocean Road. Leuk dat je de koala's in het wild zag. Jammer genoeg geen Kangaroe's in het wild. Maar wie weet? Blijf lekker genieten en ik kijk uit naar je volgend verslag.

  • 28 April 2011 - 14:46

    Gerda En Frans:

    Wat een verhaal zeg, wat beleef je toch allemaal!!!!!! Volgens ons iets om niet te vergeten!!!!!! Gelukkig nog 98 dagen te gaan, dus geniet nog maar volop. groeten uit Almere

  • 29 April 2011 - 06:27

    Frank Schouten:

    @ Nikki
    Je bent denk ik het meest jaloers op mijn tennisbal, maar je weet al dat ik er ook 1 voor jou heb meegenomen :D X

    @ Monique
    Ik kan de foto’s helaas niet op deze site plaatsen. Het is heel erg gemakkelijk om Facebook aan te maken. Het is het waard ;) Klopt het dat mijn foto’s en verslagen worden uitgeprint en opgehangen in de Florisberg?

    @ Peter
    Ja eigenlijk is het een grote vakantie. De leukste dingen maak ik mee naast mijn stage, maar mijn stage gaat ook prima en leerzaam

    @ Mam
    Zeker weten. Nog 14 weken en dan ben ik weer thuis. Ik verwacht op het vliegveld dat je klaarstaat met open armen en met een broodje frikandel!

    @ Pap
    Ja was echt super in de helikopter! Echt een aanrader voor iedereen. Vond het leuk jullie beide weer gezien en gesproken te hebben vorige week. Zie jullie gauw

    @ Frouwine
    Vond het ook jammer van de kangoeroes. Half juni ga ik bijna 4 weken rondtouren, dus ben ervan overtuigd dat ik er dan zeker wel één ga zien! Ik vroeg het al aan Monique, maar klopt het dat jullie alles uitprinten en aan de ouderen laten zien. Ben benieuwd naar hoe zij het vinden!

    @ Gerda en Frans
    Hee Rietveltjes, jaja ik heb de backpack tas dan eindelijk gebruikt voor Melbourne! Hij beviel prima! Ik heb nog heerlijk bijna 100 dagen te gaan ja, maar ze gaan zo snel voorbij helaas! Ik geniet van elke dag.

    Bedankt voor al jullie reacties, super tof!

  • 16 Mei 2011 - 15:50

    Monique:

    He Frank,
    je verslagen hangen er inderdaad.
    Hoe is het nu?
    Groeten Mo

  • 18 Mei 2011 - 10:20

    Yvonne (FB):

    Whow wat een verhaal en avonturen en dan de helicoptervlucht, super dat je dat allemaal kan meemaken.
    Een reis met zulke mooie momenten en ervaringen dat zijn mooie belevenisen in je leven om te koesteren.
    Geniet en je verslag gaat hier op het prikbord.
    tot het volgend verslag.

  • 19 Mei 2011 - 01:47

    Frank Schouten:

    Heey Monique!
    Wat leuk zeg. het gaat nog steeds super hier. heb net weer een nieuw verslag geplaatst! :D

    Heey Yvon,
    Wat leuk dat ze er hangen! Ja elke dag is weer een belevenis hier. Geniet nog steeds met volle teugen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

http://www.facebook.com/album.php?id=1170187098&aid=2090059

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 11766

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 04 Augustus 2011

Australië, Sydney

Landen bezocht: